Na přelomu března a dubna svolala značka Cannondale novináře z celého světa na Italskou Riviéru, do pobřežního městečka Finale Ligure, známého poslední roky jedním ze zastavení Světové enduro série (Enduro Word Series – EWS). Tato, u bikerů z celé Evropy stále oblíbenější destinace, byla vybrána zcela záměrně, jelikož zde Cannondale poprvé veřejně představil zásadním způsobem inovované řady Jekyll a Trigger!
Obě tyto platformy, si odkroutili již poměrně dlouho dobu ve službách enduro, all-mountain a trialových jezdců, proto byl nejvyšší čas pro jejich omlazení, zjednodušení a modernizaci.
Současná generace Cannondale Jekyll a Trigger měla na svém kontě sice řadu vavřínů, zejména díky výkonům teamové hvězdy, kterou je Jerome Clementz, jejich vpravdě originální, zároveň však dosti složité jednotky odpružení (Fox DYAD), ale pro mnohé jezdce představovaly až příliš složité a již jen pro základní nastavení náročné zařízení.
Novinky v podobě omlazených modelů Jekyll a Trigger jdou ve své evoluci ale mnohem dál, nemění pouze tlumič a neupravují podobu zadního odpružení, nýbrž přináší i řadu zajímavých a ve své kategorii originálních řešení, která jim pomáhají dosáhnout hodnot ve světě endura a trail bikingu jednoznačně unikátních. Pojďme si je ale představit jeden po druhém.
Cannondale Jekkyl – Připraven závodit!
Současná podoba modelu Cannondale Jekyll vznikala v době, kdy se enduro ve své závodní formě teprve rozvíjelo, hledalo sebe sama a utvářely se jeho přesné definice. Starší Jekyll byl proto stavěn více pro běžnou zábavu na technických trailech a nebyl až tak radikálně vyhraněný směrem k závodnímu využití. Nejnovější generace jde v tomto poněkud jinou cestou, na své kořeny ale rozhodně nezapomíná!
Nejnovější Jekyll respektuje aktuální trendy, upravuje svou geometrii náročným tratím EWS, přináší několik unikátních parametrů a je zkrátka po všech směrech připraven pro závodní nasazení (stage ready). Zároveň je ale hned zkraje třeba zmínit, že se nový Jekyll nesnaží být ryzím závoďákem, který by rezignoval na běžnou zábavu s běžným pilotem za řídítky.
Naopak, jeho tvůrci se snažili, aby přes všechny sportovní ambice zůstal Jekyll co nejvíce otevřený široké veřejnosti, aby si jeho přednosti a dovednosti dokázal užít i příležitostný endurista, a nejen pár nejlepších a nejrychlejších závodníků světa! Cannondale Jekyll nové generace se tak nesnaží dosáhnout na žádné extrémy v pojetí posedu, přitom ale nabízí pár zajímavých a veskrze pozitivních extrémů!
Ai (Asymmetric Integration)
Řešení zvané Asymmetric Integration (Ai) dost možná znáte z modelů jako je Cannondale F-Si nebo Scalpel-Si. Ve zkratce se jedná o konstrukci, kdy se posunutím zadního náboje o tři milimetry doprava od podélné osy kola posune i řetězová linka a takto se vytvoří více místa v blízkosti středu. Díky tomu lze zkrátit zadní stavbu a dosáhnout i dalších vylepšení.
Vše výše popsané platí i pro novou generaci Cannondale Jekyll, stejně tak i pro Trigger. U obou novinek je použit Boost standard zadního náboje (šířka 148 mm), který využívá výhod již samotného rozšíření tohoto komponentu, k tomu ale navíc přidává i posun o zmíněné tři milimetry.
Toto by samozřejmě nebylo možné bez prodloužené osy šlapacího středu (vyráběna na zakázku pro Cannondale) a převodníků upravených pro takto navrženou řetězovou linku. Každopádně výsledkem celého snažení, kde se hraje jen a pouze o tři milimetry, je hned několik výhod.
Jednak není třeba dělat kompromisy v podobě a průřezu trubek zadní vidlice, která tak může být i na straně převodníku maximálně silná, a tedy i pevná. Zároveň se tímto posunem otevřela cesta ke zkrácení zadní stavby na rekordní hodnotu 420 mm!
Geometrické hrátky
Výrazné zkrácení zadní stavby umožnilo, jak velí současné trendy, prodloužit horní trubku, ruku v ruce se zkrácením představce. Nebo také extrémně položit úhel vidlice až na hodnotu 65°! Cannondale možná není průkopníkem v míře snižování úhlu hlavové trubky, avšak při kombinaci extra krátké zadní stavby a na moderní zvyklosti jen lehce delší přední partie je to kombinace vskutku nevídaná.
Výsledkem takto narýsované geometrie by měla být vysoká obratnost a hravost díky krátké zadní stavbě a zároveň i značná stabilita a jistota ve vyšších rychlostech, zejména pak ve výrazně technicky náročných a extra strmých sekcích.
Hustle a Flow
Již první Cannondale Jekyll nedostal své jméno pro nic za nic, ale cíleně odkazoval na svou schopnosti změnit se, či se přizpůsobit té, či oné situaci. Nejnovější Jekyll v tomto směru není a nebude výjimkou. Namísto původního robustního tlumiče DYAD přichází ale s mnohem jednodušším, přesto podobně efektivně fungujícím řešením.
Srdcem schopností proměny jeho osobnosti je řešení zvané Gemini, nenápadný odkaz na sjezdové modely Cannondale, které vzniklo díky těsné spolupráci značek Cannondale a Fox. Cannondale toto řešení navrhl a sestavil, Fox jej vypiloval a uvedl v reálný život.
Vše se točí okolo přídavné vzduchové komory, kterou lze otevřít (zapojit), či uzavřít (odpojit). Takto, ovládáno dobře známou páčkou Fox z řídítek, lze kdykoliv za jízdy měnit režimy Hustle (efektivní, nikoliv jen výjezdový mód) a Flow pro plnou akci. Kouzlem nového řešení je skutečnost, že se jedná o tlumič standardních metrických rozměrů, který navíc obsahuje klasické prvky nastavení, včetně páčky řídící tlumení komprese (ProPedal) a možnosti jednoduchého uzavření.
Méně může být více!
O režimu Flow asi není třeba se dlouze rozepisovat, jelikož funguje tak, jako by žádné přídavné řešení v tlumiči nebylo a poskytuje proto zadní stavbě maximum prostoru pro její akci. Vyjádřeno čísly plných 165 mm kroku asistujících 170 mm vidlice.
Režim Hustle naopak využívá zmenšenou komoru, díky čemuž se redukuje faktický krok zadní stavby o cca 30 %. Po přepnutí do režimu Hustle se mění i průběh zdvihu, odpružení je více progresivní, začátek je o něco stabilnější a díky tomu i lehce stoupne střed a geometrie se upraví do podoby vhodnější pro šlapání.
Jak ale zaznívá z úst zástupců značky Cannondale, řešení zvané Gemini s možností přepnout do Hustle módu není jen cestou, jak si usnadnit výjezdy a přejezdy. Vzhledem k značně aktivnímu a lineárnímu kroku samotného odpružení v režimu Flow se Hustle mód hodí i na místech, kde není trail až tolik rozbitý, naopak je poset větším množstvím zatáček a terénních vln. Díky Hustle módu je pak celé kolo stabilnější, lépe čitelné a poslušnější při náhlých manévrech. To je ale nejlepší si osobně vyzkoušet.
Drobné střípky do velkolepé mozaiky
Změnou geometrie, asymetrickým usazením zadního kola a možností upravit chod tlumiče ale výčet novinek na modelu Jekyll, potažmo Trigger, ani zdaleka nekončí. Pojďme si ve stručnosti projít alespoň ty nejdůležitější, na které se zatím nedostalo. Pomalu se stává standardem, že kola Cannondale mývají plně karbonové horní rameno, což platí do puntíku i pro nové modely Jekyll i Trigger a to i pro jinak hliníkové varianty (pouze Jekyll).
Osvědčenou konstrukci představují čepy LockR s vnitřní rozpěrkou, které šetří hmotnost a přidávají na pevnosti tohoto klíčového spojení. Samozřejmostí je čistý design a nezbytností je dnes propracované vedení kabeláže vnitřkem rámu. Praktickým doplňkem je odolný karbonový chránič spodní trubky, který lze v případě potřeby snadno vyměnit.
Nezapomnělo se ani na přípravu pro „neviditelnou“ instalaci elektronického řazení Shimano Di2, včetně baterie ukryté v rámu. Definitivně praktickým řešením je konstrukce horního ramene a oblasti okolo středu, která u všech velikostí rámu modelů Jekyll i Trigger poskytuje dostatek místa pro umístění košíku a bidonu s vodou. Drobnost, kterou ale dnes ocení řada jezdců a závodníků, jenž vyměnili batoh za chránič páteře.
Čtyři stupně do enduro nebe
Cannondale Jekyll nové generace bude nabízen ve čtyřech variantách s číselným označením 1-4. Základní Jekyll 4 bude jako jediný postaven na plně hliníkovém rámu (vyjma karbonového horního ramene) a osazen odpružením Fox a řazením kombinujícím díly ze sad Shimano SLX a XT (pohon 1×11). Model Jekyll 3 přidává karbonový rám BallisTec Carbon, jednička a dvojka vše korunují řazením SRAM Eagle (1×12) a dalšími díly z vyšších pater nabídky.
Přehled modelů naleznete na stránce cannondale
Cannondale Trigger – menší brácha vystupuje ze stínu
Současná generace modelu Cannondale Trigger tak trochu trpěla pozicí „menšího bratra“ vedle modelu Jekyll. Pravdou je, že si Jerome Clementz předchozí Trigger oblíbil pro některé technicky méně náročné závody. Nejnovější Trigger by ale rád z tohoto stínu definitivně vystoupil a ukázal světu, nakolik svébytným kolem dokáže být.
Dle všech dostupných informací je a bude nový Trigger strojem, který rozhodně stojí za to vyzkoušet a u kterého dost možná zůstane řada zájemců o all-mountain svezení. Bude kolem pro jezdce, jimž se bude zdát Jekyll až příliš tvrdým oříškem, až příliš gravity a enduro zaměřeným speciálem. Pravdou ale zůstává, že se jedná o kola těsného pokrevního bratrství, které sdílejí řadu konstrukcí a specifik.
Stejně jako Jekyll i Trigger využívá posunu zadního náboje o 3 mm směrem dále od podélné osy kola, díky čemuž lze použít robustní trubky zadní vidlice a tu pak zkrátit na výjimečných 420 mm! I zde lze díky tomuto kroku dosáhnout rovnoměrnějšího úhlu paprsků zadního výletu, který je tak sám o sobě pevnější.
O stupeň více všestrannosti!
Logickým posunem, je navýšení hlavového úhlu oproti Jekyllu na hodnotu 66°, která je i tak na poměry all-mountain strojů dosti výjimečná a překonává či dotahuje i některé čistokrevné enduro stroje. S obratností zaručenou krátkou zadní stavbou si to ale může Trigger směle dovolit.
Podobně jako u Jekyllu i zde byl do tlumiče integrován systém Fox/Cannondale Gemini, který umožňuje přepínat mezi plně otevřeným Flow módem a znatelně efektivnějším Hustle režimem. I v dalších ohledech platí podobná pravidla jako pro Jekyll: BallisTec Carbon jako materiál rámu (u Triggeru platí pro všechny tři nabízené modely), plně karbonové horní rameno, vnitřní vedení kabeláže, karbonový protektor spodní trubky, dostatek místa pro lahev s vodou nebo pevné a lehké čepy LockR.
Cannondale Trigger sice následuje věrně svého bratra, nabízí ale univerzálnější charakter počítající s větším množstvím výjezdů, zároveň však i se značně divokými sjezdy! K jejich zdolání svému majiteli nabídne 150 mm zdvihu vidlice Fox 34 a 145 mm kroku zadní stavby při Flow módu a o cca 30% méně v režimu Hustle. Kola průměru 27,5“ pak jsou pravidlem a jedinou cestou, kterou se vydávají modely Cannondale Jekyll a Trigger do dalších let tvrdého boje o srdce jezdců z celého světa.
Cannondale Trigger bude na trhu ve třech variantách s karbonovým Ballistec rámem. Nejvyšší model je celkokarbonový, dva nižší mají karbonový přední trojúhelník a přepákování tlumiče, zadní stavba je pak duralová.
Přehled modelů Trigger naleznete na stránce cannondale.
Text: Štěpán Hájíček, BikeAndRide.cz
Napište váš názor