• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Bikecentrum.cz

Bikecentrum.cz

Blog o kolech a cyklistice | Stránka oficiálního distributora značek GT, Cannondale, Sram, Mavic, Uvex, Maxxis do České republiky

  • Produkty
    • Mavic
    • Maxxis
    • Michelin
    • Mongoose
    • SRAM
    • RockShox
    • Peaty’s
    • Hiplok
    • Uvex
    • Fabric
    • Cannondale
    • GT Bicycles
    • Motorex
  • Oficiální weby
    • GT Bicycles
    • Cannondale
    • Mongoose
    • Mavic
    • Schwinn
    • Uvex
    • Maxxis
    • Michelin
    • SRAM
    • RockShox
    • Fabric
    • Zipp
    • Truvativ
    • Osprey
    • CST
    • Motorex
  • Prodejci
    • GT Bicycles
    • Cannondale
    • Mongoose
    • Schwinn
    • Mavic
    • Fabric
    • Uvex
    • SRAM
    • RockShox
    • Osprey
    • Maxxis
    • CST
    • Motorex
You are here: Home / Články / Údržba hydraulických brzd SRAM a jejich odvzdušnění

Údržba hydraulických brzd SRAM a jejich odvzdušnění

04/08/2020 Leave a Comment

odvzdušnění a údržba hydraulických brzd

V minulém příspěvku o údržbě jízdního kola jsme si prošli vhodná maziva a jejich správnou aplikaci. Dnes se pustíme do podstatně složitější operace, kterou je údržba hydraulických brzd a celkové odvzdušnění jejich systému.

Brzdy jsou komponentem jízdního kola, který hraje klíčovou roli v oblasti bezpečnosti. Špatná funkce brzd výrazně snižuje ovladatelnost kola a zásadně omezuje vaše jízdní dovednosti. Proto by měla být údržba hydraulických brzd jednou z našich priorit.

Jistě, při příležitostném ježdění představují hydraulické brzdy (podmínkou je správné nastavení a kvalitní odvzdušnění) téměř bezúdržbovou záležitost. Jakmile však své kolo začnete využívat častěji, více intenzivně a za rozmanitého počasí, vaše brzdy se brzy začnou dožadovat více pozornosti. Co tedy údržba hydraulických brzd zahrnuje?

Základní údržba hydraulických brzd

Do základní péče se řadí pravidelná očista brzdových kotoučů a destiček. Té jsme se již blíže věnovali v příspěvku Čištění jízdního kola (rámu, řetězu a kotoučových brzd). Někdy ale ani ta nestačí.

destičky a údržba hydraulických brzd

Zmiňovaný prostředek MOTOREX Power Brake Clean představuje spolehlivý odmašťovač, který dokáže zbavit vaše kotouče všech funkci omezujících nečistot. U destiček je však situace složitější. S povrchovým potřísněním si MOTOREX Power Brake Clean poradí, ale v případě, kdy se mastnota do brzdného materiálu zažere hlouběji, nezbývá již nic jiného než opálit vyjmuté destičky pomocí plynové letlampy nebo raději rovnou přistoupit k jejich výměně.

Motorex Power Bike Clean

MOTOREX Power Brake Clean

Jde o přípravek, který odmastí a zvýší účinnost vašich hydraulických brzd. MOTOREX Power Brake Clean dokáže odstranit olej, brzdovou kapalinu a další druhy nečistot. Zároveň však umí být šetrný k těsnění z pryže a gumy a neničí váš lak.

Aplikační sprej MOTOREX Power Brake Clean o objemu 750 ml je v nabídce za 299 Kč.

Čisté kotouče a destičky jsou jedna věc, ale danou pozornost je nutné pravidelně věnovat i jejich opotřebení, jež závisí na mnoha různých faktorech. Mezi ty patří například hmotnost jezdce, frekvence a intenzita brzdění, povětrnostní a terénní podmínky, pravidelná očista kola a mnohé další.

Destičky je nutno měnit ještě před úplným opotřebením, i když na nich stále zbývá tenká vrstva brzdné směsi. Propásnete-li tento moment, zaznamenáte to výrazným snížením brzdné účinnosti a tupým kovovým zvukem při brzdění, kdy brzdíte plech na plech.

Druhy brzdových destiček

Při výběru brzdových destiček se v prvé řadě zaměřte na kompatibilitu s vašim typem brzd. Ve většině případů nese samotná specifikace destiček zkratku daného názvu brzd, jako například LVL (SRAM Level), GD (SRAM Guide) atd. Jindy výrobek zahrnuje seznam všech brzd, pro které jsou určeny.

brzdové destičky SRAM údržba hydraulických brzd

Druhy brzdových destiček pak dále rozlišujeme podle typu brzdné směsi a dle materiálu, z něhož je tělo destičky vyrobeno.

Organické brzdové destičky

Brzdové destičky, jejichž brzdná plocha je tvořena organickou brzdovou směsí (kombinace přírodních materiálů), hůře odolávají vysokým teplotám, a tím jejich výkon při vyšším zahřátí poměrně slábne. Jejich častým pro-argumentem však bývá pověst tichého chodu.

Originální organické brzdové destičky SRAM pořídíte již od cenové hladiny 629 Kč.

Sintrované brzdové destičky

Naopak sintrované destičky (ze směsi kovových prášků, žáruvzdorných materiálů, grafitu a modifikátorů) jsou vyzdvihovány zejména pro svoji vyšší tepelnou odolnost. Zachovají si tak lepší brzdný účinek i během dlouhých sjezdů a zároveň disponují i výrazně delší životností.

Originální sintrované brzdové destičky SRAM jsou v nabídce od ceny 629 Kč.

Odlehčené brzdové destičky

Pokud lpíte na každém gramu, pak je tu možnost zvolit brzdové destičky, jejichž tělo je vyrobeno z hliníkové slitiny. Ty jsou většinou nabízeny v organické verzi.

Daný typ destiček je podstatně lehčí a hliník, jako materiál, zároveň lépe odvádí teplo. Nedoporučují se však pro více agresivní MTB disciplíny.

Hliníkovou verzi originálních brzdových destiček SRAM nabízí výrobce od 829 Kč.

Odvzdušnění brzdového systému SRAM

V případě, kdy brzdy začnou takzvaně ‚měknout‘ a ztrácejí schopnost plynulého dávkování brzdné síly, je jasné, že systém je zavzdušněn a žádá si důkladné odvzdušnění.

Příčiny pro vznik vzduchových bublin jsou v základě dvě. Buď systém není dobře utěsněn nebo zavzdušnění vznikne opakovaným zahříváním kapaliny během vysokého výkonu. Krajní možností může být i situace, kdy dojde k zavzdušnění brzdy v důsledku předchozího nekvalitního servisu.

My se dnes podíváme na to, jak odvzdušnit některé z nejčastěji používaných brzd. Konkrétně na modely SRAM Guide, SRAM Code a SRAM Level.

Příprava pro odvzdušnění

Vzhledem k jasně po sobě jdoucím krokům a nechtěné možnosti potřísnění brzdovou kapalinou během procesu odvzdušnění doporučujeme nepodcenit vlastní přípravu. Servis provádějte v místě, kde případný únik brzdové kapaliny lehce odstraníte. Jízdní kolo doporučujeme upnout do montážního stojanu či jinak zabezpečit proti nechtěnému pohybu.

Seznam potřebného vybavení pro odvzdušnění hydraulických brzd zahrnuje:

  • Odvzdušňovací sadu SRAM,
  • úzké kleště,
  • čistý hadr,
  • značkovací fix.

SRAM AM Bleed Kit Brake

Tato odvzdušňovací sada je určena pro hydraulické diskové brzdy SRAM. Set obsahuje 2x stříkačku, 2x hadičku s koncovkou a zámkem, 1x Bleeding Edge adaptér, 2x klíč, 4x odvzdušňovací blok, 2x olivku, 2x trn, 4x těsnění a Crow’s foot.

Celý odvzdušňovací set SRAM AM Bleed Kit Brake pořídíte za 1.999 Kč.

 

Proces odvzdušnění v jednotlivých krocích

Pokud máte potřebné nářadí, můžeme se pustit do procesu odvzdušnění. Výrobce SRAM proces odvzdušnění demonstruje v přiloženém videu a my si jednotlivé kroky postupně společně projdeme. Pusťme se tedy do toho.

Krok č. 1 – Odejmutí kola

Čas 0:19 – Odejměte zadní/přední kolo a dejte jej na bezpečné místo. Tím zabráníte nechtěnému potřísnění kotouče brzdovou kapalinou.

Krok č. 2 – Vyjmutí brzdových destiček

Čas 0:33 – Nejprve odstraňte závlačku ze šroubu, jež jistí brzdové destičky. Poté šroub vymontujte pomocí inbusového klíče 2.5 mm. Vytáhněte brzdové destičky společně s pružinkou, která se mezi nimi nachází, a vše odložte na bezpečné a suché místo. V případě, že nehodláte brzdové destičky měnit, označte si pravou a levou stranu, abyste předešli jejich záměně.

Krok č. 3 – Vložení odvzdušňovacího bloku

Čas 0:52 – Do brzdového třmene vložte ten správný odvzdušňovací blok. Ten roztáhne pístky a zajistí je před možným stlačením během procesu odvzdušnění. Odvzdušňovací sada SRAM obsahuje odvzdušňovací bloky pro brzdy SRAM Code, SRAM Guide a SRAM Level. Poté zajistěte blok ve třmenu pomocí jistícího šroubu, který jste před vyjmutím brzdových destiček vyšroubovali.

Je možné, že bude třeba (zejména v případě výrazně opotřebovaných brzdových destiček) pístky roztáhnout. V této fázi doporučujeme promazání pístků vazelínou SRAM DOT Assembly Grease, která podpoří jejich hladký chod.

SRAM DOT Assembly Grease

Jedná se o originální vazelínu speciálně určenou pro brzdy SRAM a Avid na mazání pístků, oliv, trnů a dalších částí brzdy během servisu a údržby hydraulických brzd. Její unikátní složení zajišťuje plnou funkci i při kontaktu s brzdovou kapalinou.

Vazelínu SRAM DOT Assembly Grease v balení o objemu 29 ml pořídíte za cenu 329 Kč.

Krok č. 4 – Příprava stříkačky pro páku

Čas 1:07 – První stříkačku (bez adaptéru Bleeding Edge) naplňte do ¾ brzdovou kapalinou SRAM 5.1 DOT. Alternativou může být kapalina Avid Pistop 5.1 DOT nebo MOTOREX Brake Fluid DOT 5.1. Při použití jedné z alternativ doporučujeme kompletní vytlačení původní brzdové kapaliny.

SRAM 5.1 DOT Fluid

Jedná se o originální brzdovou kapalinu SRAM pro všechny hydraulické brzdy, jež nesou označení DOT 5.1. Tato kapalina disponuje extrémně vysokým mokrým bodem varu (nad 260°C) a zaručuje optimální brzdový výkon a citlivou reakci.

Brzdovou kapalinu SRAM 5.1 DOT Fluid v balení 120 ml pořídíte za cenu 359 Kč.

Avid 5.1 DOT Fluid

Avid High-Performance 5.1 DOT Fluid je originální vysoko výkonnostní brzdová kapalina určená pro všechny hydraulické brzdy používající DOT 5.1 s extrémně vysokým mokrým bodem varu nad 260°C. Brzdová kapalina Avid je zárukou vysokého brzdného výkonu a nabízí citlivou odezvu.

Brzdová kapalina Avid High-Performance 5.1 DOT Fluid v 118ml balení vychází na 469 Kč.

MOTOREX Brake Fluid DOT 5.1

Brzdová kapalina pro hydraulické brzdové systém s minimálním bodem varu 260 °C a extrémně vysokým bodem varu 180 °C za mokra. Vyniká rovněž velmi nízkou viskozitou při nízkých teplotách.

Alternativa od MOTOREXu Brake Fluid DOT 5.1 o objemu 250 ml vás vyjde na 309 Kč.

 

Krok č. 5 – Příprava stříkačky pro třmen

Čas 1:26 – Druhou stříkačku s adaptérem Bleeding Edge naplňte maximálně do ¼. Obě stříkačky postupně plně a řádně odvzdušněte tak, že je podržíte kolmo a vytlačíte vzduchové bublinky směru vzhůru. Tento proces několikrát zopakujte do chvíle, kdy ve stříkačkách nezůstane žádný vzduch. Po dokonalém odvzdušnění následně zajistěte vedení stříkaček červenými svorkami.

Krok č. 6 – Příprava brzdové páky

Čas 1:59 – U brzdových pák, které disponují nastavením kontaktní vzdálenosti (chodu), přetočte stavěcí kolečko nadoraz proti směru šipky. Poté nastavte páky na vzdálenost 75 až 80 mm od řidítek.

Krok č. 7 – Instalace odvzdušňovací stříkačky na brzdové páce

Čas 2:14 – Vyšroubujte odvzdušňovací šroub na brzdové páce za použití torx klíče a osušte páku od kapaliny, která unikla. Našroubujte odvzdušňovací stříkačku na brzdovou páku. Svorka na vedení zůstává sepnutá.

Krok č. 8 – Příprava brzdového třmene

Čas 2:31 – Odstraňte odvzdušňovací zátku a za pomocí 4mm inbus klíče povolte šroub o ¼ závitu a poté jej lehce dotáhněte. Nasaďte stříkačku na odvzdušňovací šroub. Měli byste ucítit lehké nacvaknutí. Otevřete svorku na vedení stříkačky a otočte červenou hvězdicí o celou otáčku. Tím se celý systém otevře. Dejte pozor, ať nepřesáhnete otočení o jednu celou otáčku.

Krok č. 9 – Odvzdušnění systému

Čas 3:03 – Při odvzdušnění je důležité, aby byla brzdová páka ve vyšší úrovni než brzdový třmen. Otevřete svorku na vedení stříkačky u brzdové páky a držte ji svisle. Lehce ji stlačte, tak aby kapalina prošla až do spodní stříkačky u brzdového třmene. Přestaňte s protlačováním dříve, než by mohlo dojít k vniknutí vzduchu do systému. Stříkačka u třmene se sama automaticky naplní kapalinou. Tou se v žádném případě nesnažte kapalinu nasávat. Zmíněným způsobem proženete novou kapalinu celým systémem a vytlačíte z něj vzduchové bubliny.

Krok č. 10 – Zabarvená a kontaminovaná brzdová kapalina

V případě, že vytlačená kapalina jeví známky zabarvení či kontaminace, zavřete nejprve obě svorky. Poté zavřete Bleeding Edge po směru hodinových ručiček. Odejměte nejprve stříkačku ze třmene a následně i druhou z brzdové páky. Poté se vraťte se zpět ke kroku č. 6.

Krok č. 11 – Pokračování v procesu odvzdušnění

Čas 3:34 – Držte obě stříkačky svisle a nasajte brzdovou kapalinu pomocí horní stříkačky připevněné k brzdové páce. Přestaňte dříve, než by mohlo dojít k nasátí vzduchu do systému. Opakujte střídavě kroky 8 a 10 do chvíle, kdy se přestanou objevovat vzduchové bublinky.

Krok č. 12 – Odvzdušnění brzdové páky

Čas 3:47 – Zavřete systém u třmene otočením nástroje Bleeding Edge plným otočení ve směru hodinových ručiček. Stiskněte několikrát brzdovou páku a poté ji nechte, ať se samovolně vrátí do své původní polohy. Následně zatáhněte za píst stříkačky u brzdy tak, abyste vytvořili v systému vakuum. Poté píst stříkačky stlačte. Tento proces opakujte do chvíle, kdy ze systému přestanou chodit vzduchové bublinky. Naposledy stlačte a uvolněte píst stříkačky pro vyrovnání tlaku v systému. Zavřete svorku u stříkačky na brzdové páce a vyšroubujte ji. Uzavřete systém na páce pomocí původního torx šroubu T10. Šroub dotáhněte na 1,5 až 1,7 Nm a otřete všechny místa potřísněná brzdovou kapalinou.

Krok č. 13 – Odejmutí stříkačky z brzdového třmenu

Čas 4:47 – Vyjměte stříkačku naraženou v brzdovém třmenu bez zbytečného otáčení. Utáhněte odvzdušňovací šroub na třmenu na 1.5 až 1.7 Nm. Nacvakněte původní záslepku a otřete všechny části potřísněné brzdovou kapalinou.

Krok č. 14 – Vložení brzdových destiček

Čas 5:05 – Vyjměte odvzdušňovací blok ze třmene, důkladně třmen očistěte a vložte do něj zpět brzdové destičky spolu s pružinkou. Pozor na záměnu levé a pravé destičky. Ideálně nainstalujte nové brzdové destičky. Vložte jistící šroub, utáhněte a zajistěte jej závlačkou. Nasaďte zpět kolo s očištěným kotoučem a máte hotovo. 

Alternativní brzdové kapaliny určené pro ostatní brzdové systémy

Dnes jsme se věnovali hydraulickým brzdám od výrobce SRAM, které vyžadují brzdovou kapalinu s označením DOT 5.1. Existují ale i další systémy, které využívají minerálního oleje. U těchto brzd se nejen liší druh brzdové kapaliny, ale i proces odvzdušnění. Další o něco levnější alternativou jsou brzdové kapaliny označované hodnotou DOT 4. Před použitím dané brzdové kapaliny vždy následujte doporučení výrobce brzd.

 

MOTOREX Brake Fluid DOT 4 

Brake Fluid DOT 4 je nejmodernější vysoce výkonná prémiová brzdová kapalina vynikající kvality s vysokým bodem varu za mokra a extrémní odolností před tvorbou páry.

MOTOREX Brake Fluid DOT 4 250 ml pořídíte za 259 Kč.

 
 
MOTOREX Hydraulic Fluid 75 

Jedná se o ideální médium pro přenos brzdné síly u jízdních kol. Vybrané minerály na vodní bázi spolu s dalšími aditivy zaručují rychlou a spolehlivou funkci hydraulických brzdových systémů v celém možném teplotním rozsahu. Dobrá kompatibilita s použitými těsnícími materiály zvyšuje životnost daného systému.

MOTOREX Hydraulic Fluid 75 v balení 250 ml je nabízen za Dop. MOC 329 Kč.

Silniční hydraulické brzdy SRAM

V případě silničních hydraulických brzd SRAM se proces odvzdušnění nijak výrazně neliší. Vše však vypadá poněkud jinak. Pro zorientování v této problematice přikládáme video, ve kterém se výrobce SRAM věnuje odvzdušnění silničních hydraulických brzd.

 

Svěřte servis odborníkům

Vlastní proces odvzdušnění hydraulických brzd se může zdát být na první pohled příliš složitý. V praxi jde zejména o přesné dodržení výše popsaných kroků, které si i zručný hobby mechanik většinou rychle osvojí. V případě, že si na odvzdušnění hydraulických brzd SRAM netroufnete, doporučujeme tento úkon svěřit odbornému servisu.

Seznam prodejců, kteří se o vaše hydraulické brzdy SRAM dokáží postarat, naleznete v odkazu níže.

Prodejci SRAM
PRODEJCI SRAM
Image is not available

Sdílet

  • Facebook
  • WhatsApp
  • Twitter
  • Email
  • LinkedIn
  • Pocket
  • Skype

Související

Filed Under: Články, Motorex, SRAM | Oficiální blog českého distributora Aspire Sports

Reader Interactions

Napište váš názor Cancel reply

Primary Sidebar

Nejnovější články

Uvex sponzorem Intermarché-Circus-Wanty

RockShox Fligh Attendant – upgrade kity pro přestavbu odpružení vašeho kola.

Nové vychytávky od britské značky HIPLOK

Zcela nové all-mountain, enduro a trail odpružení ROCKSHOX

Peaty’s představuje Holeshot CO2 Inflator a Puncture Plugger

Bleskovky

Termíny SP a MS v XCO/DHI jsou oficiálně potvrzeny

Mezinárodní cyklistická unie (UCI) v pátek zveřejnila kompletní letošní kalendář světového klání v cross-country a downihllu.

Jerome Clementz potvrzuje spolupráci s Mavic

Jerome Clementz oficiálně potvrdil svoji spolupráci s francouzským výrobcem cyklistických komponentů a doplňků Mavic.

Grade Carbon získal titul ‚Bike of the Year‘!

Když americký výrobce GT Bicycles poprvé představil svůj gravel bike Grade, nadšení vyznavači štěrkový cest zpozorněli. Když pak v minulém roce odtajnil nově přepracovaným model se zadní stavbou Floating Stays a technologií Triple Triangle, Dual Fiber Dinamics karbonovou technologií, vidlicí vybavenou vychytávkou Flip Chip, odjímatelným držákem blatníku a hromadou upínacích míst pro převoz všeho potřebného, […]

Nejčtenější články

  • Vybíráme gravel bike
  • Čím mazat řetěz jízdního kola a ostatní komponenty
  • Pláště na kolo Maxxis pro závodní XC, rychlost a výkon
  • Sada SRAM NX Eagle 1x12. Kompletní informace
  • Pláště na kolo MAXXIS – technologie, směsi a typy pro enduro a all-mountain
  • SRAM DUB - nový standard klik a středových složení
  • SRAM Eagle AXS - bezdrátové elektronické řazení pro MTB
  • Údržba hydraulických brzd SRAM a jejich odvzdušnění
  • Vše o sadě Sram GX Eagle
  • SRAM GX Eagle nově v bezdrátovém provedení AXS

Footer

SRAM RockShox Zipp Peatis Peatis
Mavic GT Bicycles Cannondale Mongoose Hiplok
Maxxis uvex Fabric Motorex Tubolight
Používáním webů společnosti Aspire Sports ,spol. s r. o. souhlasíte s tím, že k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a cílení reklam používají soubory cookie.   

© Aspire Sports, s. r. o. Výhradní dovozce značek Cannondale, GT Bicycles, MAVIC, Mongoose, Schwinn, Uvex, Maxxis, SRAM, RockShox, Truvativ, Avid, Zipp, Osprey, Fabric, CST, Motorex
Kontakt

 

Loading Comments...