V našem posledních příspěvků jsme se věnovali vhodnému obutí vašeho horského kola za mokrých a deštivých podmínek. Dnes se zaměříme na to, jakým způsobem následně jednotlivé komponenty udržet v dostatečné provozní čistotě.
Čistota půl zdraví
Najdou se tací, jež tvrdí, že kolo je čisté dokud je logo výrobce na spodní rámové trubce čitelné. Zároveň existuje i skupina jezdců, kteří čištěním a leštěním svého kola stráví více času než vlastním ježděním. Ani jeden z těchto dvou krajních přístupů však není úplně ideální.
Necháte-li svého jednostopého parťáka pod nánosy bláta, nejen že získá na tělesné váze, ale špína a prach spolu s mazivem vytváří brusnou pastu, která pak krok po kroku spolehlivě ukrajuje na životnosti jednotlivých komponentů. Na druhou stranu vašemu kolu neprospívá ani neustálé čištění jízdního kola v každém záhybu. Stává se tak, že tím vymyjete či vyleštíte veškeré mazivo z čepů, či jiných částí pohyblivého ústrojí. To má často za následek výskyt nechtěných zvukových efektů a rovněž rychlejší opotřebení daných komponentů.

Pro mytí našich jednostopých miláčků platí stejné univerzální pravidlo jako je tomu u naší tělesné hygieny. Prostě všeho pouze s mírou. Naše kolo bychom měli čistit a mazat vždy, když tato potřeba nastane. Jak tedy na to?
Stačí jen oprášit nebo řádně vydrhnout?
Není důležité stanovit přesné intervaly od jednoho čistění k druhému, vždy by mělo záležet na stavu znečištění. V suchém letním období stačí po vyjížďce čistým hadříkem oprášit zejména vnitřní nohy vidlice a pístnici tlumiče a následně prostříknout běžným silikonovým olejem. Důležité je pravidelně kontrolovat, zda není řetěz zbytečně zalepený, či naopak příliš suchý.

Ve dnech, jež jsou často sužovány trvalými či nárazovými dešti, se může stát, že je třeba čištění jízdního kola aplikovat po jedné vyjížďce. Pokud jedete vysloveně za deště, není vhodné kolo po návratu jen odložit do kouta ponechat je svému osudu. Hrozí zde zejména zatuhnutí a zareznutí ložisek. Naopak je lepší kolo omýt alespoň nahrubo, kupříkladu prostředkem MOTOREX Bike Clean, utřít do sucha, následně promazat a teprve poté uložit.
MOTOREX Bike Clean
Jedná se o universální čisticí prostředek, který odstraňuje a rozpouští většinu nečistot a mastnot nejen na rámu kola. Je vhodný jako základní čistící přípravek při celkové očistě vašeho stroje.
Rozprašovač Bke Clean o objemu 500 ml pořídíte za 289 Kč. V případě, že Bike Clean používáte často, vyplatí se sáhnout po větším balení, z kterého si rozprašovač můžete průběžně doplňovat. Pětilitrový zásobník Bike Clean vás poté vyjde na 1.499 Kč.
Když běžná sprcha nestačí
Zejména pak právě mimo období sucha byste svému kolu měli dopřát alespoň jednou za čas i důkladnější očistu. Pro základní odstranění hrubých nečistot můžete použít právě již zmiňovaný MOTOREX Bike Clean. Na místa extra špinavá či umaštěná, kde již běžné prostředky nestačí, aplikujte extra silný MOTOREX Power Clean. Řetěz pak spolu s dalšími částmi hnacího ústrojí dokonale odmastíte pomocí přípravku MOTOREX Easy Clean.

MOTOREX Easy Clean
Jde o vysoce efektivní čisticí prostředek, který se nejlépe hodí pro čištění řetězu a dalších pohyblivých a často značně mastných prvků pohonného ústrojí. Účinně rozpouští špínu a zaschlé mazivo. Je rovněž často využíván jako přípravek pro pračky řetězu.
Sprej MOTOREX Easy Clean o obsahu 500 ml vás vyjde na 299 Kč a pětilitrový zásobník obdržíte za cenu 2.999 Kč.
MOTOREX Power Clean
Při velmi silném znečištění se můžete plně spolehnout na MOTOREX Power Clean. Tento prostředek si hravě poradí například s olejem, vazelínou nebo dehtem. I přes svou sílu a účinnost je však k vašemu jízdnímu kolu dostatečně šetrný. Nepoškozuje totiž gumu, plasty a neleptá lak.
Pětisetmillilitrový sprej MOTOREX Power Clean pořídíte za cenu 259 Kč.
Bezpečně čisté kotoučové brzdy
V případě, že zaznamenáte zhoršenou účinnost vašich kotoučových brzd, je pravděpodobné, že jsou kotouče či destičky mastné či jinak znečištěné. V tom případe je třeba sáhnout po účinném přípravku, který je určen přímo na údržbu brzdových kotoučů a destiček. K tomuto účelu vám poslouží MOTOREX Power Brake Clean.
MOTOREX Power Brake Clean
Jedná se o spolehlivý odmašťovač, který zvýší účinnost vašich hydraulických brzd. MOTOREX Power Brake Clean odstraňuje olej, brzdovou kapalinu a jiné druhy znečištění. Je však šetrný k těsnění a jiným gumovým částem a nezanechává stopy na laku.
Aplikační sprej MOTOREX Power Brake Clean o objemu 750 ml je v nabídce za 299 Kč.
Ochrana a vysoký lesk
Chcete-li své kolo ochránit a sami sobě ušetřit trochu práce i na příště, vyzkoušejte ochranný sprej MOTOREX Bike Shine, který se aplikuje po čištění jízdního kola. Ten oživí lesk a barvy vašeho kola a zároveň na povrchu rámu vytvoří vodoodpudivý a antistatický film, díky čemuž se vaše kolo bude méně špinit a následně i snáze čistit.

S vrstvou ochranného prostředku mnohdy stačí kolo jen opláchnout vodou a je opět jako nové. Nečistoty jako prach a kusy bláta totiž při dalším čištění lehce odstraníte, jelikož nebudou přilepeny přímo na povrchu rámu a jednotlivých komponentech. Při aplikaci jen dejte pozor abyste si nepotřísnili brzdové kotouče a destičky. Vhodné je před použitím spreje Bike Shine přikrýt čitým hadříkem.
MOTOREX Bike Shine
MOTOREX Bike Shine je luxusním voskem pro vaše jízdní kolo. Jeho formula dokáže oživit barvy, navrátit povrchovým úpravám svůj lesk a zamaskovat drobné škrábance v laku. Po aplikaci sprej zároveň vytváří ochranný film, který odpuzuje vodu a díky antistatickému efektu omezuje usazování dalších nečistot.
Ochranné leštidlo MOTOREX Bike Shine ve spreji o objemu 300 ml pořídíte za cenu 289 Kč.
MOTOREX – Oil of Switzerland
Historie výrobce MOTOREX sahá do roku 1917, kdy tato švýcarská firma začala s výrobou prostředků na kožené výrobky a podlahy. Od té doby uplynulo více jak 100 let a MOTOREX se dnes pyšní nespočetnou škálou vysoce kvalitních produktů od motorových olejů a maziv, přes čistící přípravky a brzdové kapaliny až po kosmetiku jízdních kol.

Pokud vás některý z produktů MOTOREX zaujal nebo potřebujete doplnit své zužující se zásoby, navštivte některého z oficiálních prodejců MOTOREX.
V dalším díle věnovaném údržbě jízdního kola se budeme blíže věnovat vhodnému mazání řetězu a dalších mechanických částí jízdního kola.
Napište váš názor