F-Si je závodním hardtailem značky Cannondale. Již při svém původním představení se jednalo o zcela nové pojetí závodního kola, které reagovalo několika převratnými technologiemi a konstrukčními řešeními na stále těžší podmínky tratí světového poháru a v mnohém přepsalo zažité normy. Nově představený nástupce v tomto směru pokračuje a z velké části navazuje na původní model.
Další snížení hmotnosti
Ačkoli je to k nevíře, Cannondale deklaruje u nového F-Si snížení celkové hmotnosti o 300 gramů. Menší část této hmotnostní úspory patří novému rámu, který snížil svoji hmotnost o 80 gramů na celkových 900 gramů. Zbytek hmotnostní ústpory tvoří především zcela nová vidlice Lefty Ocho.
Na rámu samotném dochází k úpravám geometrie, kdy je rám v přední části o kousek delší a dochází také k ještě většímu položení vidlice na hodnotu 69°. Nejviditelnější změnou oproti původnímu modelu je skrytý zámek sedlovky, který umožňuje její lepší práci při pohlcování vibrací. Další velkou změnou je využití zadní pevné osy Speed Release, díky které je možné zadní kolo z rámu i s osou rychle vyjmout pro případnou výměnu při závodě.
Materiálově zůstávají dva typy rámu s využitím karbonových vláken Ballistec, buď s využitím vláken s vysokým modulem pružnosti nebo ve verzi s vyšším podílem standardních vláken. Obě varianty využívají technologii mikro pružení SAVE a speciální zadní stavbu Ai, kdy je řetězová linka posunuta o 6 mm vně rámu oproti standardnímu řešení, což umožňuje využít velmi krátkou zadní stavbu v kombinaci s velkým prostorem pro pláště a případnou montáží přesmykače. Zadní stavba prošla také dalším zkrácením na celkovou hodnotu 427 mm s delkarovanou průchodností pro pláště o rozměru 2,35″.
Lefty Ocho
Nejviditelnější změnou nového F-Si je bezesporu nová vidlice Lefty Ocho. Jedná se o již osmou historickou variantu této vidlice a troufáme si říci, že se je to jedena z největších změn od počátku.
Cannondale stvořil první jednonohou a jednokorunkovou vidlici, při zachování všech výhod vidlice Lefty. Celkově se snížila hmotnost o 250 gramů a v poměru tuhosti a hmotnosti se jedná o nejlepší vidlici na trhu.
Velká revoluce se děje nejen vně vidlice, ale i uvnitř. Standardní čtyřhran, na kterém se pohybují jehličková ložiska byl nahrazen trojúhelníkovým tvarem Delta. Ložiska jsou nově usazena v plastovém pouzdře. O pružení a tlumení se stará nový samo odvzdušňovací systém OppO.
Nastavení útlumu se přestěhovalo do spodní části, vrchní část nově opanovalo nastavení komprese se zamykáním chodu vidlice, které se nově ovládá lankem místo hydraulického lockoutu předchozích verzí.
Další změny pak míří k lepší uživatelské přívětivosti. Vzduchový ventil se přesunul a míří nově na bok vidlice, Lefty Ocho využívá i nový úchyt brzdového třmene StopLock, k jehož povolení při demontáži předního kola nyní stačí pouze pootočení imbusového šroubu a vycvaknutí z kónusových bajonetů.
Modelová řada
V pánské modelové řadě nového F-Si najdeme dvě kola na hi-modovém rámus karbonovou vidlicí Lefty Ocho, dva modely na standardním karbonovém rámu s hliníkovou vidlicí Lefty Ocho a jeden model s vidlicí RockShox Reba. Dámskou variantu tvoří jeden model na karbonovém rámu s hliníkovou vidlicí.
Shrnutí
Cannondale stvořil jeden z nejlehčích závodních hardtailů na trhu. Maximálně tuhý rám, kde je potřeba pro dokonalý přenos sil, ale komfortní díky systému SAVE. S novou naprosto futuristickou vidlicí Lefty Ocho s nejhladším chodem a nejvyšší tuhostí ve své třídě.
Napište váš názor