Ačkoli už o bylo o SRAM RED® eTap® napsáno více recenzí a článků než o jakémkoli jiném produktu značky SRAM v její historii, existuje mnoho věcí, které jsou pro eTap jedinečné, ale jsou stále poměrně neznámé. V tomto článku se podíváme na jedenáct detailů, které vám dají větší přehled o možnostech eTapu.
1. Můžete si nastavovat přehazovačku i za jízdy.
I když mikro-nastavení přehazovačky SRAM RED eTap dělá v podstatě stejnou funkci jako točení koncovkou bovdenu u mechanických systémů, s eTapem jej můžete nastavovat na pákách i za jízdy po silnici. Například, když vaše přehazovačka dělá malý hluk na určitých převodech, kdy se řetěz otírá o větší pastorek. Pokud potřebujete posunout přehazovačku směrem od rámu, abyste tento hluk eliminovali, stačí podržet funkční tlačítko a zařadit pravou pákou a po správném nastavení funkční tlačítko uvolnit. Namísto posunutí přehazovačky o další pastorek dojde při stisknutém funkčním tlačítku pouze k jemnému posunu o 0,25 mm ve směru řazení vybrané páky. Takže pokud chcete upravit posun přehazovačky na větší pastorky směrem k rámu, použijte funkční tlačítko a levou páku. Nejlepší na tom celém je, že eTap nemá žádnou kabeláž, která by se mohla opotřebovat, takže toto nastavení potřebujete udělat pouze jednou.
2. Můžete posílat data do některých počítačů, a to jak pro zobrazení aktuálně zařazených převodů, tak pro shromažďování tréninkových údajů.
Zatímco komunikace mezi jednotkami řazení probíhá naším vlastním protokolem Airea™, přehazovačka eTap, která sbírá data ze všech částí systému, obsahuje také vysílač ANT+. Mnoho cyklopočítačů od Garminu, Wahoo, Lezyne a dalších umí takováto data přijímat a zobrazit zařazený převod a kapacitu baterie v reálném čase. Některé pak umí i ukládat informace do souboru tréninku, takže trenér nebo aplikace třetích stran mohou analyzovat množství času strávené v určitém převodu. Informace o tom, které modely mohou komunikovat s eTap a jaké jsou specifické funkce, naleznete u výrobce daného zařízení.
3. K řazení převodů přehazovačky i přesmykače můžete využít i funkční tlačítka.
Při ladění přesmykače a provádění testovacího řazení potřebujete jednu ruku pro otočení klikami a obě ruce k zařazení na pákách. Pokud chcete řadit pouze jednou rukou, pouze zmáčkněte a pusťte funkční tlačítko na přesmykači. Tím přesunete přesmykač mezi dvěma polohami, aniž byste museli pustit druhou rukou pedál, když točíte klikou.
Přehazovačka má podobnou funkci. Když stisknete a rychle pustíte funkční tlačítko, posune se přehazovačka směrem od rámu. Pokud ho stisknete dvakrát rychle za sebou (stejně jako počítačovou myš), posune se přehazovačka směrem k rámu.
4. V závislosti na poloze řetězu na kazetě optimalizuje přesmykač eTap svoji dráhu a tím kvalitu zařazení.
Ačkoli jsou přesmykače SRAM RED eTap kompatibilní s dílem Chain Watcher, nejsou jím sériově vybaveny. Naproti tomu mechanické verze SRAM RED ano. Proč? Mechanické sledování pozice řetězu není třeba díky chytrým funkcím systému eTap. V závislosti na tom, jaký převod je zařazen na přehazovačce, přesmykač eTap změní délku a chování svého kroku a do konečné polohy se vzhledem k vybranému převodu usadí o něco později.
Takže například pokud řadíte velký převodník a velký pastorek (velkou velkou) a potřebujete pomalejší převod, shodíte řetěz na malý převodník. Aby se zabránilo shození řetězu až na střed, přesmykač eTap se posune pouze o malý kousek, který je nutný k zařazení. O chvilku později se pak posune o zbytek svojí dráhy směrem k rámu, aby se usadil ve finální pozici, která je stejná bez ohledu na to, jaký je zařazený pastorek. V této pozici má řetěz volný průchod na všechny pastorky bez škrtání o přesmykač. Proto přesmykač nepotřebuje funkci trimování. Po dokončení řazení zůstane přesmykač na přesně stejném místě bez ohledu na zadním řazení.
5. Mezi standardním eTapem a verzí WiFLi eTap existuje více rozdílů, než je pouze délka raménka přehazovačky.
Mimo rozdílnou délku raménka přehazovačky je také odlišná poloha horní kladky. Na standardní krátké verzi je horní kladka soustředná s čepem raménka, zatímco na verzi WiFLi eTap je horní kladka posunutá tak, aby zajistila lepší vzdálenost mezi kladkou a kazetou.
Další velkou odlišností je to, že upevňovací šroub přehazovačky WiFLi eTap je umístěn výš a také víc dozadu, než je tomu u standardní verze. Takto se přesmykač dostává níže a více dopředu oproti kazetě a vytváří větší vzdálenost mezi horním kolečkem klady raménka a kazetami s většími pastorky do velikosti 32 zubů. Z toho důvodu instalace delšího raménka WiFLi na standardní eTap nebude kompatibilní s pastorky většími než 28 zubů.
6. Aero BlipBox™ je řadič, který se dá využít i bez dálkových snímačů.
Toto je trik, který používají někteří naši para-sportovci sponzorovaných SRAMem. Můžete řadit jak přesmykač, tak přehazovačku v obou směrech jednou rukou pomocí řadiče BlipBox™ bez připojených dálkových snímačů Blips nebo Clics™. Toto je možné, protože samotná jednotka eTap BlipBox™ je také řadičem. Pouze použijte levé a pravé tlačítko na jeho horním okraji, abyste posunuli přehazovačku, a tlačítko „FD“ uprostřed pro změnu přesmykače.
7. Využijte BlipBox™ jako dočasný řadič při práci v dílně.
Vzhledem k tomu, že párování komponent eTap zabere pouze několik vteřin, někteří z našich profesionálních mechaniků a obchodníků přišli s tímto trikem, který ještě dál zlehčuje instalaci a ladění sady eTap. Při stavbě silničního kola, po namontování přehazovačky a přesmykače, spárují BlipBox místo pák. Protože BlipBox je bezdrátový řadič, mechanik může řadit jak na přesmykači, tak na přehazovačce oběma směry pouze palcem, zatímco druhou otáčí kliky. Po naladění řazení spáruje celou sestavu s pákami a tím dokončí celou instalaci.
8. Využijte tlačítka Blip (tlačítka dálkového ovládání) k tomu, abyste mohli řadit pouze jednou rukou.
Tlačítka dálkového ovládání připojená k pákám dělají stejnou funkci jako páky, ke kterým jsou připojeny. To znamená, že pokud máte minimálně jedno tlačítko na páku (použít můžete dvě), můžete řadit na přehazovačce v obou směrech individuálním stiskem jednotlivých tlačítek a při současném stisku řadit na přesmykači.
Řekněme ale, že chcete řadit na přehazovačce a přesmykači pouze pravou rukou. V tom případě umístěte tlačítko vedoucí od levé páky blízko tlačítka vedoucí od pravé páky kdekoli na pravé straně řídítek. Díky tomu pak můžete ovládat přehazovačku pouze prsty na jedné ruce, současným stiskem dvěma prsty obou tlačítek pak ovládat přesmykač. Nezáleží na šířce řídítek. SRAM vyrábí tlačítka Blip s různou délkou drátu a můžete si tak vybrat mezi 150 mm, 230 mm, 450 mm a 650 mm.
9. Existuje více možností jak naistalovat omotávku kolem Blipů.
Nejen že můžete dát tlačítka dálkového ovládání Blip na řídítkách kamkoli chcete, ale také máte několik možností jak kolem nich dát omotávku. Můžete tlačítka kompletně skrýt pod omotávku pro nerušený vzhled kola nebo dát omotávku kolem nich pro lepší procit při jejich manipulaci. Pokud je chcete používat pouze při úchopu na horní části řídítek, můžete také dát tlačítka mimo oblast omotávky hned vedle představce.
10. Nainstalujte si hrazdu na řídítka, ze které můžete i řadit.
Pokud instalujete hrazdu na řídítka běžného silničního kola s mechanickými systémy řazení, nemůžete z ní řadit. Se sadou eTap to ale možné je a nejlepší na tom je, že instalace řazení je opravdu jednoduchá. Po instalaci hrazdy přidejte pár dálkových ovladačů eTap Blips nebo Clics na její konce, rozbalte omotávku k pákám, dálkové ovladače připojte a namotejte zpět omotávku a je hotovo. S tímto nastavením můžete řadit jak z pák, tak i z hrazdy. Měníte názor a hrazdu už nechcete? Tak pouze posunujte opačně než při instalaci.
11. Páky eTap mají mikro ladění dosahu Reach Adjust™.
Páky eTap si můžete dokonale přizpůsobit bez ohledu na to, jakou velikost rukou máte nebo jakou máte preferenci jejich nastavení. Vše co k tomu potřebujete je 2,5 mm široký imbus k nastavování šroubu na straně řadicí páky u mechanického systému eTap nebo pod řadicí pákou u hydraulického systému eTap HRD.
Užitečné odkazy k sadě SRAM RED eTap:
Návod na použití SRAM Red eTap Rev A (česky, 1,61 Mb)
Návod na použití SRAM Red eTap REV B (česky, 4,18 Mb)
Bezpečnostní podmínky a instrukce k bateriím a dobíječům (česky, 203,84 Mb)
Článek je převzat a přeložen z oficiálních stránek značky SRAM
Napište váš názor