Americký výrobce jízdních kol GT Bicycles již stihl v průběhu letošního roku představit trailově orientovaný hardtail Zaskar LT, po němž se při uvedení na trh okamžitě zaprášilo. Kompletní portfolio jízdních kol GT 2021 bylo ale k vidění až na předváděcí akci, kterou dovozce Aspire Sports zorganizoval ve svých nových prostorách na okraji Brna. My vám nyní přinášíme průřez toho, co je u značky GT Bicycles nového.
Rozšíření modelových řad
Značka GT Bicycles představuje jednoho z výrobců, který dokáže operativně reagovat na aktuální poptávku a nabídnout typ jízdního kola hned v počátku nově nastupujících trednů. Jasným důkazem budiž pionýr gravel biků GT Grade, jež se stal předzvěstí současné gravel mánie. Spolu se vzrůstající popularitou cyklo aktivit bylo nyní vyslyšeno i volání po pevném trailovém kole. Výrobce GT Bicycles tak poslal do světa trailově orientovanou modifikaci legendárního modelu GT Zaskar – Zaskar LT.
Nový GT Zaskar LT
Nový trailově orientovaný hardtail Zaskar LT slibuje dosud nepoznanou dávku zábavy. Za hravými vlastnostmi tohoto modelu stojí upravená geometrie s položenějším úhlem hlavovky a napřímenější sedlovou trubkou. Právě to přináší navýšení ovladatelnosti při jízdě a vylepšenou stabilitu celku. Daná geometrie navíc umožňuje navýšit sériové osazenou vidlici se 130 mm zdvihu na 140 mm. Právě odtud pochází označení LT neboli Long Travel.
Rozšiřující se technologie Floating Seatstays
Celkovému pohodlí a absorpci nárazů napomáhá i řešení zvané Floating Seatstays, jež není nic jiného než známý patent GT Triple Triangle™, jehož prodloužené zadní vzpěry jsou nyní volně taženy až k horní rámové trubce bez kontaktu se sedlovou trubkou. Toto sofistikované řešení si zachovává potřebnou boční tuhost, ale zároveň nabízí lepší absorpci nárazů přicházejících od zadního kola prostřednictvím prodloužených zadních vzpěr. Díky pouhé jednobodové horní fixaci sedlové trubky zároveň navyšuje pohodlí při jízdě v sedle.
Trailovému světu je přizpůsobeno rovněž obutí. Objemnější hrubší pláště Maxxis Minion 2.5“ a Maxxis Minion DHR II 2.4 přidají na pohodlí zejména v bezdušovém set-upu, na který jsou včetně ráfků přichystány, a zakousnou se do měkkého i sypkého povrchu trailů. Nezbytnou výbavou daného jízdního stylu je pak teleskopická sedlovka TranzX Dropper o průměru 31.6 mm. Pohon obstarává 12rychlostní sada SRAM a hydraulické brzdy Shimano MT410 kombinaci kotoučů 160/180 mm. Stylovým detailem je pak malý blatníček usazený do oblouku spodních noh vidlice.
V kategorii Zaskar LT naleznete dvě specifikace s cenou od 35.999 Kč. Vyšší verze nese označení Zaskar LT Expert, níže položená má přídomek Elite.
Jestliže rádi zdokonalujete své jízdní dovednosti, a zároveň dokážete ocenit jednoduchost celé sestavy, pak není třeba číst dále. Trailový Zaskar LT byl navržen právě pro vás.
Bližšímu představení této novinky jsme se věnovali v článku Nový GT Zaskar LT – Limitka se širokým záběrem. Zároveň přikládáme video jako demonstraci toho, co vše je možné se modelem GT Zaskar LT zažít.
GT Grade
V segmentu popularizované kategorie gravel biků byly opět vyslyšeny hlasy poptávky. Nejvyšší model zlevnil a byl osazen teleskopickou sedlovkou a jedna ze dvou hliníkových variant se nyní pyšní hydraulickými brzdami. Pro nadcházející rok jsou tak jednotlivé modely Grade mnohem výrazněji diversifikovány, a tak si mezi nimi každý vyznavač štěrkového dobrodružství najde ten, jež splní jeho konkrétní očekávání.
Grade Pro výhodně vykompenzován
Série vystavěná na karbonových rámech se nese v cenovém rozpětí od 59.999 do 92.999 Kč. Cena nejvyššího modelu Grade Carbon Pro byla oproti jeho předchůdci ponížena o dobrých 7.000 Kč! Zde bychom čekali, že se daná sleva negativně promítne do celkové výbavy. Je to sice věc názoru, ale nebojíme se říci, že v tomto ohledu Grade Carbon Pro naopak získal.
Jak jsme již výše podotkli, máme tu vůbec první model Grade osazený teleskopickou sedlovkou. Nový set-up převodů 1×11 (převodník 42z a kazeta 11-42z) stále nabízí dostatečný vyprošťovací poměr 1:1 a zároveň ponechává levou páku, jež byla dříve zaměstnána přesmykačem, volnou pro ovládání teleskopické sedlovky. Ústup ve vybavení zde představuje přechod od elektronické sady Ultergra Di2 na gravelově přívětivější verzi GRX 800. Tomu se říká výhodně vykompenzovaná sleva!
Flip Chip napříč karbonovou řadou
Další dva karbonové modely pak disponují dvou převodníkovou (46/30) rychlostní sadou GRX 600, respektive GRX 400. Nově se karbonovou vidlicí s technologií Flip Chip může pochlubit i model Grade Carbon Elite. Dané řešení nabízí možnost změny offsetu mezi závodním nastavení s rychlou odezvou při řízení a delším stabilnějším rozvorem vhodným pro cestování se zavazadly.
Hliníková verze na hydraulikách
Mladší sourozenci Grade s hliníkovým tělem rámu představují nyní podstatně čitelnější rozlišení, a to jak cenově, tak v rámci výbavy. Ten vyšší s doporučenou MOC 45.999,- si povýšil přechodem na hydraulické brzdy. Výše si stojí i jeho další osazení jako přehazovačka GRX RX400 Shadow či kazeta HG500. Obě hliníkové varianty doplňuje celokarbonová vidlice, jež díky svému karbonovému sloupku uleví dlaním a zápěstí.
Pokud byste uvítali ještě detailnější náhled na model GT Grate Carbon Pro, koukněte na článek GT Grade – ikona štěrkových kol na portálu RoadCycling.cz.
Neměli bychom opomenou i fakt, že právě karbonová varianta GT Grade získala ocenění BIKE OF THE YEAR 2020 v kategorii gravel biků na zahraničním cyklistickém serveru BikeRadar.com.
GT Avalanche
Modelová řada Avalanche spadá v portfoliu GT Bicycles do kategorie XC Sport, ale ta nejvýše postavená by se neztratila ani mezi závodně orientovanými modely Zaskar. Pokračování loni přepracovaného hliníkového rámu s technologií nazvanou Floating Seatstays je v nabídce v celkem čtyřech cenově odstupňovaných specifikacích. Vzestupně se jedná o modely Sport, Comp, Elite a Expert.
Krom toho nejnižšího, jež staví na rychlostní sadě 2×9, jsou všechny verze GT Avalanche osazeny jednopřevodníky s 32 zuby, což je o 2 více než u kolekce 2020. Nové převodníky se 32 a 34 zuby lze nyní pořídit i jako samostatné díly.
V dané hierarchii pak jednotlivé modely postupně rozšiřují svůj rychlostní rozsah z 10 přes 11 až na 12rychlostní kazetu SRAM Eagle 11-50. Verze Avalanche Expert a Avalanche Elite mají navíc svůj zdvih navýšen na 120 mm.
Rovněž i u těchto sportovně zaměřených modelů je vidět, že výrobce věnuje značnou pozornost tomu, jak uživateli usnadnit a zpřehlednit výběr toho nejvhodnějšího modelu. Pokud však stále nemáte jasno v tom, jaký počet rychlostí by pro vás byl tím nejvhodnějším, pak zde může rozhodnout už jen design nebo v neposlední řadě i cena, jež začíná na 19.999 Kč a končí na 35.999 Kč. Jediné, co může někomu ještě zamotat hlavu je volba mezi 27,5“ (velikost XS až L) a 29“ (velikost S až XL) modely, jež jsou v nabídce napříč celou řadou.
GT Zaskar
Zaskar je výrazným pojmem mezi pevnými XC koly již nějakou řádku let. Jeho nadčasovou geometrii potvrzuje i fakt, že se umí prosadit i na dnešních technicky náročných XC tratích mezi převažující záplavou celoodpružených biků. Model Zaskar Carbon sedlají jezdci týmu GT Opportunity Brno, kteří se jsou pravidelně součástí českého reprezentačního týmu. Do nové sezóny vstupuje značka GT Bicycles s nabídkou tří karbonových a dvou hliníkových modelů.
Na rozdíl od těch hliníkových, karbonové verze GT Zaskar dosud nedisponují výše zmiňovanou technologií Floating Seatstays. Důvodů může být hned několik. Jednak karbonové vlákno díky možnosti libovolného vrstvení umožňuje konstruovat rámy, jež jsou vertikálně poddajné a zároveň torzně tuhé. Navíc je to právě tuhost, která se mezi závodními páskami nejvíce počítá. Tu také současné spojením horních zadních vzpěr se sedlovou trubkou plně podporuje. To však v žádném případě nevylučuje možnost, že by se technologie Floating Seatstays nemohla objevit na modelech Zaskar Carbon v budoucích letech.
Jednotné osazení dvanácti rychlostní sadou SRAM a vidlicí se 100 mm zdvihu napříč řadou Zaskar jsou dalším jasným stigmatem dnešního závodního standardu. Tohle kolo rozhodně nezklame nikoho, kdo má v sobě závodního ducha.
Volit můžete mezi třemi karbonovými modely či dvěma verzemi na hliníkovém rámu, které pořídíte od 36.999 Kč. Ten nejníže postavený je osazen komponenty SRAM SX Eagle, jež doplňuje přehazovačka SRAM NX Eagle. O pohodlí se stará vidlice RockShox Recon a řešení zadních vzpěr rámu Floating Seatstays, které, jak jsme se výše rozepsali, dává u hliníku opravdu smysl. Na vrcholu řady stojí Zaskar Carbon Expert s MOC 79.999 Kč, který disponuje 12rychlostní sadou SRAM GX Eagle a předním odpružením RockShox SID. Všechny verze jsou vybaveny dálkovým zamykáním vidlice, obuty do osvědčených plášťů Vittoria Barzo a plně připraveny na plnou závodní nálož.
Dětská kola GT
Oblíbené portfolio dětských kol GT vyniká nejen nápaditými barvami, ale zejména novou geometrií, jež je nyní ještě přívětivější k osvojení prvních šlápnutí do pedálů. V nabídce jsou modely na 20“, 24“ a 26“ kolech hned v několika specifikacích v cenové relaci od 10,6 do 15 tisíc Kč. Všechna dětská kola jsou navíc standardně vybaven praktickým vyklápěcím stojánkem, díky kterému děti zaparkují své kolo tím správným způsobem bez nebezpečí poškození.
Na dětských kolech GT se nám vždy zamlouvala jejich nápaditá slopingová geometrie, ze které mladý jezdec jen tak rychle nevyroste. Nabízí se zde totiž prostor pro postupné vysunutí sedlovky a případné výměny představce za delší. S touto dispozicí se děti se svým nově pořízeným kolem nemusí loučit poté, co se napřesrok výrazně vytáhnou, a rodičům tak odpadá každoroční starost s koupí té správné velikosti rámu.
Tolik k novým produktům výrobce GT, jež nese iniciály legendárního výrobce BMX rámů Garyho Turnera. No pravda, výrobce GT Bicycles má ve své nabídce ještě stylová BMX kola a skákačku výstižně označenou La Bomba. To už je ale zase trochu jiný jízdní styl. O něm třeba zase někdy příště.
Kompletní sortiment jízdních kol GT naleznete na stránkách výrobce www.gtbicycles.cz. Nové modely GT žádejte u svého nejbližšího prodejce.
Text: Redakce BC
Foto: GT Bicycles & Petr Bureš & Robin Nevřala
Napište váš názor